Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Producer Opleidingen?

  • Unknown

    Ik wil graag producer worden (een eigen label beginnen en muziek uitbrengen) van R&B muziek.

    Ik zit op MBO niveau 3 nu en ik wil graag een andere opleiding.

    Weet iemand misschien een opleiding (niet te duur) die er mee te maken heeft..

    Ik wil:

    Een videoclip beheren/regiseren (zeggen wat er precies inmoet, regisseren)

    Muziek maken/Vocals opnemen (in de studio) en uitbrengen..

    Touren en zorgen dat alles goed gaat op concerten

    Eigenlijk alles wat erbij hoort..

    Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen aan een Producer opleiding, Ik zoek nu namelijk al een paar maanden..

  • soul.pagina.nl

    Beste ‘Unknown’,

    Je verhaal is wel erg vaag, danwel te breed. Je wilt producer worden? Of wil je een eigen label beginnen? Dit zijn namelijk twee totaal andere takken van sport. Muziek daadwerkelijk produceren is een creatief proces, waar een label of platenmaatschappij een zakelijke aangelegenheid is. Creativiteit en zakelijkheid zijn zo'n beetje elkaars tegenpolen. Niet dat het niet samengaat, maar ze ‘lopen elkaar wel behoorlijk in de weg’. Het is niet voor niks dat veel muziekliefhebbers commerciele muziek verfoeien, terwijl juist díe muziek de platenmaatschappijen op het moment voor een belangrijk deel draaiende houdt.

    Verder zeg je dat je clips wilt regisseren (is een visuele tak van sport). Ik heb nog niet gehoord van een producer die zelf ook clips regisseert. Je laatste ‘verzoek’ lijkt me helemaal tegenstrijdig: “Touren en zorgen dat alles goed gaat op concerten”. Je wilt zelf op het podium staan? Dat begrijp ik er tenminste uit, of wil je vooral het laatste: alles regelen en dergelijke? Dat betekent dat je dus ook ambitie hebt om tourmanager te worden.

    Begrijp me niet verkeerd, ik kan je ambitie alleen maar toejuichen, maar probeer eerst uit te vinden welke van deze werkzaamheden nou echt je voorkeur heeft, want je kunt beter goed zijn in één ding dan matig in drie of meer dingen. In het laatste geval heeft niemand echt wat aan je en áls je al die dingen al te doen krijgt, word je wel een heel erg druk mens en dat zou ik je echt niet willen toewensen.

    Als je dan echt producer wilt worden, probeer het dan eens bij Sound Academy (http://www.soundacademyhilversum.nl/) of bij SAE (http://sae.edu/nl/). Bedenk echter wel dat je als producer ook niet erg makkelijk aan de bak komt tegenwoordig. Hierin zijn de contacten die je hebt of opdoet erg belangrijk om verder te komen, óf je moet een eigen studio beginnen en dan wel een professionele en daar gaan zeker enkele tienduizenden, zo niet honderdduizenden Euros in zitten.

    Ik wens je veel succes met je zoektocht en hoop dat je je weg zult vinden in de muziekwereld. Als je nog vragen hebt, plaats ze gerust weer!

    Groeten, Nathan